Kom i gang med gratis alkoholbehandling

Mindre alkohol og færre konflikter

Alkohol og selvmedicinering om vinterenEr du mærket af den mørke vintertid og mangler overskud og energi, har du måske også en kortere lunte overfor familien og på arbejdet.

Det kan virke fristende at tage et par øl, glas vin, eller drinks efter arbejde for at få sammenstød på arbejdspladsen på afstand eller at håndtere den tryggede stemning derhjemme.

Men alkoholen forværrer nemt situationen, fordi man ofte bliver hurtigere på aftrækkeren, mere højrøstet, selvoptaget og kompromisløs, når man drikker. Det skaber en anspændt atmosfære, som gør særligt børn nervøse og utrygge.

Få hjælp og rådgivning, hvis du er begyndt at drikke mere end normalt eller er blevet klar over, du drikker for meget. Ring til Alkolinjen 80 200 500 eller skriv til rådgiverne på Brevkassen


TIPS

Få en vinter med færre konflikter og mere overskud:

  • Dyrk motion. Det giver energi og letter humøret, fordi det sætter gang i endorfinerne i hjernen. Motion kan være alt fra en rask gåtur til en tur i fitnesscentret.
  • Få frisk luft og lys. Gå udenfor eller få luft og lys indenfor ved at lufte ud, tænde for lyset og trække gardinerne fra.
  • Sørg for at få sovet nok. Gå tidligere i seng, end du plejer. Drop kaffe samt skærme før sengetid (telefon-, computer- og tv-skærm. Læs en bog eller lign. i stedet).
  • Brug tid med familie og venner, og tal om, hvordan du har det. Det letter og opmuntrer at få talt ting igennem, der fylder i hovedet, og at få opbakning fra ens nærmeste.